Fietsbrug

De reactietermijn is verstreken, het verslag van de participatie volgt in het eerste kwartaal van 2023. Er gaat veel veranderen bij station Zoetermeer. Met de komst van de nieuwe stadswijk Entree krijgt ook het stationsgebied aan de noordzijde van de Mandelabrug een nieuw gezicht. We zijn zover dat we je het ontwerp voor een plintgebouw met een stationshal en een ontwerp voor een fietsbrug kunnen laten zien. We horen graag wat je ervan vindt.

Waarom verandert het stationsgebied?

De nieuwe stadswijk Entree zorgt voor een betere verbinding  van het station met de binnenstad. In Entree staan het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer centraal. Daar hoort een goed bereikbaar openbaar vervoer knooppunt en een aantrekkelijke toegang tot het stationsgebied bij waar het prettig verblijven is.

Stationsvisie

De gehele ambitie voor het station is opgeschreven in een Stationsvisie. De gemeenteraad heeft de visie in mei 2021 vastgesteld. Onderdeel van de visie is dat er een goede en aantrekkelijke route voor fietsers en wandelaars nodig is tussen het Centrum en Station Zoetermeer. Deze route loopt langs de Afrikaweg. 

Ontwerp plintgebouw en fietsbrug

Onderdeel van de ambitie voor het stationsgebied is het realiseren van een plintgebouw met een stationshal en een fietsenstalling aan de noordzijde (stadskant) van de Nelson Mandelabrug. Vanaf de Afrikaweg komt er een nieuwe fietsbrug naar het dak van het plintgebouw. Voor dit onderdeel is geld gereserveerd. Daarom is dit nu uitgewerkt tot een ontwerp en kan vanaf de zomer van 2023 de uitvoering beginnen. 

Eindbeeld ambitie, met rood gestippeld plintgebouw en fietsbrug


De ontwerpen waar je tot en met 13 september op kunt reageren, gaan over de realisatie van een plintgebouw langs de Boerhaavelaan en een fietsbrug tussen de Afrikaweg en de Mandelabrug. Een Klankbordgroep station praat mee over de voorlopige ontwerpen. In de klankbordgroep zitten vertegenwoordigers van de Fietsersbond, Toegankelijkheidsraad, ROVER Zoetermeer, Belangengemeenschap Driemanspolder en BADE (bewoners adviesteam de Entree).

Het plintgebouw en fietsbrug in relatie tot de omgeving

In het plintgebouw komt bij de opgang van de Nelson Mandelabrug een open stationshal. Ook komen er in het plintgebouw een fietsenstalling, een fietstrap en parkeergarage en is er plek voor winkeltjes, kleine bedrijven en horeca.

Langs de Afrikaweg komt een fietsbrug die eindigt op het dak van het plintgebouw. Vanaf het dak kun je vervolgens over de Nelson Mandelbrug fietsen richting de wijk Rokkeveen. Op het dak van het plintgebouw kun je wandelen en fietsen in een parkachtige omgeving.

Hieronder lees je een toelichting op verschillende onderdelen uit het voorlopig ontwerp voor het station en de fietsbrug. Je kunt tot en met 13 september reageren. In de teksten verwijzen we naar twee documenten met de uitgebreide ontwerptoelichtingen. Deze documenten vind je hiernaast bij ‘Meer informatie’.

Meer informatie

Wil je meer details weten over de ontwerpen? Meer informatie en afbeeldingen vind je in deze twee boekjes:

Ontwerptoelichting Station
Ontwerptoelichting fietsverbinding en daklandschap

Vervolg

Alle reacties en vragen die wij hebben ontvangen over het voorlopig ontwerp gaan wij na 13 september 2022 bundelen en van een reactie of antwoord voorzien. Dit document wordt uiterlijk november 2022 op Doemee geplaatst. Heb je op het reactieformulier je e-mailadres ingevuld, dan krijg je deze informatie ook per e-mail toegestuurd. 

De volgende stap is het maken van een definitief ontwerp voor het stationsgebied. We bekijken of we de suggesties die zijn gedaan via Doemee en tijdens de bijeenkomst van 30 augustus daarin kunnen verwerken. Het definitief ontwerp willen we in begin 2023 klaar hebben en vervolgens voor besluitvorming naar de gemeenteraad sturen.

Entree

Wil je meer weten over de ontwikkeling van de nieuwe stadswijk Entree? Bezoek dan de website www.entreezoetermeer.nl. Je kunt je daar ook abonneren op de Entree nieuwsbrief.

 

Onderdeel van de plannen voor Entree is een aantrekkelijke fiets- en wandelverbinding tussen het centrum en de Nelson Mandelabrug. De route is gepland via de nieuwe stadsstraat Afrikaweg.

Je kunt dan komende uit het centrum via de Nelson Mandelabrug fietsen naar de wijk Rokkeveen zonder de lift of roltrap van de Nelson Mandelabrug te gebruiken. Er is een ontwerp gemaakt voor een vrij liggende fietsbrug vanaf de Afrikaweg naar het dak van het plintgebouw. Vanaf het dak fiets je direct door naar de Nelson Mandelabrug.

Om een hoogteverschil van ruim twee meter met de Afrikaweg te overbruggen zit er een helling in de brug. Deze is toegankelijk voor mindervaliden en daarmee ook prettig voor de fiets. De fietsbrug wordt ongeveer tien meter breed en is ook geschikt voor voetgangers. Er komen gekleurde stroken voor voetgangers en fietsers.

De brug wordt van beton gemaakt. Zo past deze mooi bij de omgeving. De plafonds aan de onderkant en de balustrades worden van hout. Hierdoor krijgt de brug een vriendelijke en warme uitstraling. De nieuwe bomen op de stationssingel reiken met hun kronen tot aan de brug. Zo fiets je  aangenaam tussen de boomkronen, met mooi zicht op de nieuwe stationssingel met groen en water. Voor de sociale veiligheid is de brug zichtbaar vanaf de Afrikaweg en de stationssingel. Voor de verlichting op de brug wordt gedacht aan verticale lampen tussen de balustraden. Dit wordt nog nader uitgewerkt, waarbij rekening wordt gehouden met slechtziende gebruikers.

Voetgangers kunnen vanaf de stationssingel via een brede trap omhoog naar de fietsbrug om vervolgens door te lopen naar de stadsstraat Afrikaweg.

Wil je meer weten over de fietsbrug? Lees dan vanaf pagina 75 in de Ontwerptoelichting Station en het gehele document Ontwerptoelichting fietsverbinding en daklandschap.

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen